“Левски е твой” по стъпките на ЦСКА или...

Големият въпрос е, ще се получи ли замисъла на левскарите?

Хенри О'Дейвид
Хенри О'Дейвид 13:50 ч., 25 Фер 2015
0
184
Lap.bg

Вчера стартира кампанията „Левски е твой”. Феновете могат да купят акции от любимия си клуб, като по този начин помогнат за финансирането на „сините”.

Първият пакет акции символично отиде при Андрей Аспарухов, синът на най-голямата легенда на Левски - Георги Аспарухов.

Тази кампания може наистина да направи от Левски - „отбора на народа”, както ги наричат някои.

Големият въпрос е, ще се получи ли замисъла на левскарите?

Или ще се провали като опита на Александър Томов в ЦСКА преди година?

Като повечето подобни инициативи на родните клубове и тази е леко странна. Защото в случая става въпрос за дарителска кампания. Няма покупка, няма продажба.

"Дарителската кампания" има спорен от законова гледна точка характер

"Дарителската кампания" има спорен от законова гледна точка характер, защото според Закона за публичното предлагане на ценни книжа това действие може да попадне под забраните за публично предлагане, тъй като е отправено към повече от 100 лица, а в такъв случай трябва да се мине през процедура в Комисията за финансов надзор. 

Феновете на Левски даряват пари, а в замяна получават като дарение акции.

Нещо съвсем различно от това, което опита ЦСКА. Тогава Томов продаваше акции, но не успя да събере достатъчно пари. В период от 2 месеца (21 март – 19 май 2014), ЦСКА продаде 359 206 ценни книжа, но не можа да сигне от минималното изискване от борсата за 1 409 210 продадени акции. Общо 5720 привърженици на „армейците” се включиха и бяха събани над 1 млн. лева.

Задачата за Левски също е да се съберат около 1 млн., за да бъде запазен лиценза за Европа.

Акции ще бъдат предоставяни в пакети от 100, 1000, 10 000, 100 000, 1 000 000 акции, всяка от които с номинална стойност от 1 лев, или кратни на тези бройки, в зависимост от размера на направеното дарение в полза на клуба. 

Дарението ще може да се прави лично в офиса на клуба на ул. "Тодорини кукли" 47 всеки работен ден от 10.00 до 15.00 часа или чрез банков превод.Общият брой на акциите е 30 669 974.

„С тази кампания ще направим империя. За първи път от 1944 г. Левски може да бъде собственост на феновете”, заяви председателят на тръста „Синя България” Васил Колев преди няколко дни.

Според него с кампанията могат да се съберат 15 милиона лева, с които да се подсигури бюджетът за близо три години.  

Каква империя обаче ще направи Левски? Възможно ли е наистина това?

В Европа има много клубове, които се управляват успешно от своите фенове. Реал Мадрид, Барселона, почти цялата Бундеслига... Примери много. Дори подобно нещо наскоро се случи съвсем близо до България – Панатинайкос в Гърция.

Изключително консервативната Англия също има своите примери. В Портсмут от няколко години феновете управляват. В Суонси също се чува думата на публиката.

Общото в повечето случаи е, че властта на феновете идва след сериозни финансови трудности (Барселона и Реал Мадрид правят изключение).

В някои държави дори е задължително феновете да са част от клуба.

Така е в Турция и Швеция. В Германия запалянковците трябва да имат 51% от клуба, като изключения се правят за исторически марки като „Байер” и „Фолксваген” за Волфсбруг.

В повечето случаи след тежък финансов колапс, единствените които могат да помогнат са тези, които обичат клуба – феновете. Те са единствената причина за съществуването на отборите.

Ако погледнем към различните модели в Европа – тези управлявани от феновете са в много по-добро положение от клубовете, които са собственост на някой.

Повечето от отборите във Висшата лига регистрират загуби всяка година. Почти всички клубове в Германия, отчитат печалба.

Големите клубове, в които феновете участват в управлението

Барселона, Реал Мадрид, Атлетик Билбао, Розенборг, Панатинайкос, Рапид Виена, Бохемианс, Суонси, Байерн, Борусия Дортмунд

Какво да говорим за Барселона и Реал Мадрид?

Хубавото е, че там където феновете властват, цените са ниски.

Никой привърженик на Борусия или Байерн няма проблем да извади пари и да плати, за да гледа своя тим.

В Англия са най-скъпите билети в света (тези на Арсенал), там почти всеки голям клуб е управляван от милиардер, който мисли единствено да увеличи състоянието си.

Когато феновете управляват, те мислят за своите събратя. Ако публиката вземе властта в Левски, това може да се отрази благотворно за клуба.

Но тук, разбира се идва и големият проблем – начина, по който се прави това.

Защото кампанията с дарения е меко казана „спорна” от законова гледна точка.

Със сигурност тези, които дадат пари, ще го направят в името на Левски, но дали това ще е достатъчно за тръгването на клуба нагоре? Все пак живеем в България.

Мнозина ще си помислят като шефа на историческия музей Божидар Димитров, който каза: „Бих си купил акции, но не повече от 100, защото имам съмнения за начина, по който се управлява клуба”.

Със сигурност Левски ще бъде управляван много по-добре, ако феновете имат властта и последната дума.

Въпросът е дали ще я получат. Или в „Левски е твой” твой означава нещо съвсем друго.

И този опит ще отиде на вятъра, както надеждите на цесекарите преди година.

0 коментара

Твоят коментар:

Close Обратно към статията