Можете ли да ги мразите, колкото мразите Байерн?

Сензацията РБ Лайпциг пълзи към върха, като печели основно ненавист

Sportinglife
Sportinglife 08:30 ч., 26 Окт 2016
0
2363
GETTY IMAGES

Отпивайки от чашата с чай момчето с плитките и спортния анцуг слушаше този човек с очила и харизматично излъчване. В лоби бара на хотела в Агиа Напа в Кипър, датският младежки национал Юсуф Поулсен, считан за един от най-големите таланти на Европа, трябваше да реши дали Ралф Рангник е сериозен в това, което говори.

Пред него се чертаеше картина на бъдещето, като клубът, който Рангник представляваше, бе описан на 19-годишния играч като "клуб на бъдещето".

След двучасов разговор, в който Поулсен чу как третодивизионният отбор ще е в Бундеслигата след 3 години, той се съгласи и трансферът от Лингби в РБ Лайпциг стана факт.

Три години по-късно, днес, Рангник се оказа прав. Поулсен води атаката на новия си отбор, с който подписа в трета лига, срещу най-добрите отбори на Германия. В неделя 42 558 зрители видяха как "червените бикове" удариха Вердер с 3:1 и са на второ място в класирането, само след Байерн.

Историята за най-прогресиращия футболен проект в Европа обаче започва по-рано.

И в нейното начало седи Кайзер Франц. Бекенбауер, радвал се на безупречна и чиста репутация допреди няколко месеца, днес се превръща все повече във фигура на презрение в Германия.

Разбра се ролята му на посредник при преговори за подкупване на хора във ФИФА, за да може страната да стане домакин на Мондиал 2006, а и все още мътилка покрива водата около участието му в "катарската епопея" за Мондиал 2022.

А сега се оказва, че именно негов съвет е дал старт на проект, който в Германия се оказва най-мразен (все още след Байерн) и предизвика протести с камъни, свински глави, домати и картофи по автобуса, както и бойкоти на мачове от феновете.

РБ Лайпциг се роди през 2009-а, като името - официално РазенБалшпорт, е прикритие за очевидното. Това е клуб, изцяло маркетингов проект на "Ред Бул" (абревиатурата е ясна), австрийската компания за енергийни напитки. Екипите на тима са с огромно лого на фирмата, стадионът носи нейното име... Но - по ред.

Собственикът Дитрих Матешиц вече имаше клубове в Щатите и Австрия (Ню Йорк Ред Булс и Ред Бул Залцбург), но му се искаше да докаже, че може да се мери дори с Байерн и Борусия Дортмунд.

Компанията се оглежда за инвестиция в клуб от Хамбург, Мюнхен или Дюселдорф, но местните отбори отказват контакт - искат да си запазят идентичността. Мюнхен 1860 дори не желае да се срещне с Матешиц и неговите представители, за да преговаря за евентуална инвестиция, която неизменно ще доведе до ребрандиране и подмяна на клуба.

Тогава Кайзер Франц дава съвет на своя приятел, шефа на "Ред Бул" - Лайпциг. Градът е в ренесанс като бизнес център, там вече се усеща влиянието на компаниите BMW, DHL, Porsche и Amazon, мястото се превръща в оживен социален хъб. А и още нещо - в радиус 150 километра от града няма голям клуб, който да привлича феновете.

Е, тук отваряме скоба. В Лайпциг битува Локомотиве, който помним от 70-те и 80-те като клуб, стигал до европейска слава, играл финали в евротурнири... Но днес западнал до 6-ото ниво на немската футболна пирамида.

Другият местен клуб - Заксен Лайпциг, далеч не е толкова популярен, да не говорим за традициите му. И компанията за енергийни напитки се насочва към него през 2009-а.

Първоначалната инвестиция е 50 милиона евро, като стадион "Зентралщадион" в града се преименува на "Ред Бул Арена", за което концернът си плаща добре. И започва футболнен бизнес проект, който се цели във върховете на играта.

"Мразя РБ Лайпциг" - такива шалове вече могат да се видят на повечето стадиони в Германия. "Вие сте комерсиален проект, а не отбор", пише на транспаранти надлъж и нашир, където тимът гостува.

"Изпикахте се върху футбола ни", извади огромен надпис Жълтата стена в Дортмунд, за което клубът бе наказан с огромна глоба. Но пък цяла Германия аплодираше.

В дебюта на споменатия Поулсен срещу Халешер, мачът завърши с камъни по автобуса на РБ Лайпциг от феновете на съперника, както и на Локомотиве - най-яростните врагове на икономическото чудо във футболни одежди.

В Рощок феновете на Ханза не влязоха на стадиона до 10-ата минута в протест срещу създаването и съществуването на отбора, срещу когото играеше техният любим тим.

0 коментара

Твоят коментар:

Close Обратно към статията