Какво искаме от рали „България”?

Мурат Бостанджъ показа, че е достоен шампион

Стефан Иванов
Стефан Иванов 11:45 ч., 20 Юли 2015
0
2033
Lap.bg

46-ото издание на рали „България” се оказа поредното, а може би и последното подсказване, че отношението ни към тази велика дисциплина в моторните спортове трябва да се промени.

Ако не го направим, ралитата ще си загинат.

И тук не става въпрос за злободневната тематика, която се дъвчи от години – защо няма хора по отсечките, лоша ли е или не е толкова лоша организацията, защо са малко екипажите и т.н?

Дори не става въпрос за ситуацията, която преди няколко години щеше да ни се види смешна като хубав виц: Може ли най-сериозните претенденти за победата в рали „България” да са от Турция и Дубай, страни, дали на моторните спортове скромно количество асфалтови пилоти. Не, дори и за това не става дума.

Да, стартовият списък на рали „България” беше късичък – 19 коли на старта, 10 на финала плюс още 3, които караха само във втория ден, защото отпаднаха в първия.

Да, етапите са тежки, дълги и затова в първите три отсечки отпаднаха една трета от стартиралите. Да, криза е, но не само финансова, а и на свежите идеи.

И не на последно място, след смъртта на Тодор Славов много негови колеги си признават, че им е трудно да се върнат в бегачките и да карат отново.

Има още много причини за трудностите в развитието на рали „България”, което отбеляза 46-ото си издание и може би е на прага на сериозни промени.

Едва ли някой може да каже какво ще е бъдещето на ралито, но през изминалия уикенд по етапите имаше какво да се види.

Противно на общото мнение.

Победителите Мурат Бостанджър и Онур Ватансевер са настоящите шампиони на Турция, а тимът им, в който главна действа фигура е достолепният Сердар Бостанджъ, по нищо не отстъпва на силните европейски отбори.

Да, колата за рали „България” беше под наем и Мурат, който за първи път кара автомобил R5 трябваше да я разучи, но нищо от това не си пролича в пилотирането му.

Второто място остана за Рашид Ал Кетби и Карина Хеперле – изключително интересен екипаж, който има огромен опит на макадам и засега не особено големи амбиции на асфалт.

Рашид се състезава от над 20 години, най-доброто му класиране в световния шампионат, където има доста стартове, е 15-о място в генералното класиране с кола от група WRC 2 и пета позиция в тази група.

В Самоков си призна, че над една година не е карал на асфалт и сега е решил да промени програмата си, тъй като планира да се бори за титлата в Европейския рали трофей, част от който е и рали „България”.

В двете минавания на „Шиндар” (34,8 км) Ал Кетби загуби спрямо Бостанджъ почти 1 минута, което на практика реши състезанието, но както обясни Рашид, в началото не е бил готов да атакува на максимум, тъй като му е трябвало време да се адаптира към новите за него условия.

Между другото, Бостанджъ и Ал Кетби върнаха по-опитната публика в края на 80-те и дори 90-те години, когато на рали „Албена” обикновено идваха два силни пилоти, но единият винаги имаше превес пред другия и нещата се подреждаха рано-рано.

И както в близкото минало, сега отново нашият интерес беше насочен към битка, развиваща се малко по-назад в класирането.

Борис Григоров/Ангел Башкехайов и Георги Василев/Стефан Добрев поднесоха на феновете невероятно интересна борба за третото място и респективно, за първата позиция в сред българските пилоти.

Накрая я спечели Григоров, при това повече от драматично – с атака в предпоследната отсечка, където победи Георги с 21,5 секунди и излезе пред него, като на финала на същия този етап се скъсаха част от болтовете, които държат мотора на колата му към шасито.

Бяха сменени, но за последната отсечка един от тях пак се скъса, но Григоров и Башкехайов задържаха третото място. Преди това Григоров регистрира доста други трудности: спукана гума и една на телове в първия ден, угаснала кола на старта на една от отсечките в неделя и естествено, постоянни болкоуспокояващи в хода на състезанието, защото пилотът стартира контузен след тежко падане с маунтийнбайк предишната седмица.

Сякаш нереален сценарий. И много интересна битка на Citroen C2 S1600 (Григоров) срещу Mitsubishi Lancer Evo IX (Василев) – нещо, което не бяхме гледали от доста време.

Още един екипаж, който спечели сърцата на феновете в рали „България” – Калин Бенчев и Александър Спиров със Subaru Impreza.

Шампионите от рали спринта за миналата година за първи път тази година стартираха с обновения си автомобил – много по-мощен, със секвенциална предавателна кутия, с ново окачване и т.н. Естествено, колата не отговаря за изисквания за ERT, но пък се вписа в изискванията за новата купа „Георги Янакиев”.

И Бенчев беше единственият пилот, който в шейкдауна се доближи до времената на Бостанджъ и Ал Кетби и техните Ford Fiesta R5. Но при петото минаване на етапа се повреди новия двигател. Това наложи спешни среднощни ремонти в София, за да може екипажът да стартира в състезанието с мотор, който беше доста близо до серийните образци на Subaru.

Той нямаше мощност, прекъсваше, но Бенчев и Спиров даваха шести-седми времена по етапите, но пък после се скъса задна дясна полуоска и състезанието им приключи. Още работа на механиците по тъмно, за да могат двамата да карат в неделя, макар и по системата „Рестарт”, но моторът отново прекъсваше, обаче двамата докараха колата до финала.

Което беше наградено с много аплодисменти от публиката, а Калин и Алекс аплодираха своите механици, които най-после можеха да си починат на сянка близо до финалната арка.

Всъщност, повече аплодисменти получиха само Борис Григоров и Ангел Башкехайов, както и репликата на Мурат Бостанджъ, че посвещава победата си в рали „България” на своя приятел Тодор Славов...

Всеки един от участниците в рали „България” има своята история, като повечето от тях са интересни, макар и не всички да са весели.

Но все още не сме стигнали до основния въпрос: Какво искаме от рали „България”?

Това ли ще е най-голямото ни рали, ще се борим ли да го налагаме в ERT? Ще търсим ли начин да се върнем в европейския рали шампионат? Къде ще се провежда състезанието?

Трябва ли да е толкова голямо и тежко и респективно, непосилно за много наши екипажи и т.н.? Когато започнем да си отговаряме на тези въпроси, тогава ще имаме и повече яснота на какви ралита ще се радва поразглезената българска публика.

0 коментара

Твоят коментар:

Close Обратно към статията