Кими Райконен под напрежение?

Хюлкенберг с най-голям шанс да смени финландеца

Sportinglife
Sportinglife 16:10 ч., 26 Юни 2015
0
986
Getty Images

Отпадането на Кими Райконен от Гран при на Австрия, което последва битката в Канада, в която той загуби третото място, едва ли ще му помогне да запази мястото си във Ferrari за следващия сезон.

Финландецът загуби контрол над колата си още в първата обиколка и предизвика зрелищна катастрофа с Фернандо Алонсо, а в Монреал се завъртя заради проблем с автомобила и това му струва третото място.

Много е лесно, когато един пилот преживява труден етап, да се включиш в хора на критиците му, но тук ситуацията е по-сложна и заслужава да бъде разгледана по-подробно.

Ferrari подписа с Райконен през втората половина на 2013 година, когато той вече беше решил да напусне Lotus заради финансовите проблеми на тима, заради които заплатата му се бавеше твърде много, а в Маранело вече бяха наясно, че Фернандо Алонсо може да си тръгне във всеки един момент. Това се случи точно, след като бившият президент на Скудерията Лука ди Монтедземоло публично „издърпа ухото” на Алонсо, след като стана ясно, че испанецът се опитва да си уреди място в Red Bull и в същото време постоянно критикува представянето на Ferrari.

Райконен, все още последният световен шампион на Ferrari, беше застраховката срещу това нещо да се обърка в отношенията с Алонсо. Всъщност, през 2014 стана точно това и испанецът си тръгна в края на годината, но преговорите за освобождаването му вървяха от доста време.

Планът на Ferrari обаче беше по-различен и в края на 2014 тимът беше много близо до това да го осъществи: в Маранело трябваше да пристигнат Себастиан Фетел и Жул Бианки. С уговорката, че Бианки трябваше да кара за Sauber през 2015-а и догодина да заеме мястото на Кими във Ferrari. За съжаление, катастрофата на Бианки на „Сузука” миналата година сложи край на тази идея.

Новите шефове в Маранело трябва да продължат напред, но нямат ясна идея кой в дългосрочен план ще е партньорът на Фетел. Райконен отговаря на изискванията за това да не смущава хармонията в тима, а и е бивш световен шампион, от когото се очакват много точки, както това се случваше в Lotus.

Но Ferrari днес е отбор, който е различен от онзи, с който подписа Райконен в края на 2013. Новите шефове Серджо Маркионе и Маурицио Аривабене налагат нов стил на управление, като се опитват да променят атмосферата в тима, както и психологията на отбора. Интересното е, че нито един от двамата не е особено близък до моторните спортове, и двамата са хора с корпоративни кариери. Въпреки, че Аривабене има зад гърба си успехи в области, свързани с моторните спортове и прекара последните 20 години във Формула 1, но като представител на голям спонсор, така че е наясно какво се случва около него. Маркионе обаче е чиста проба бизнесмен, прагматик и човек, с когото се преговаря много трудно. За него провалът означава, че човекът, който го е допуснал трябва да си ходи.

Маркионе беше на състезанията в Канада и Австрия и заяви следното след старта на „Ред Бул ринг”: „Кими е шампион, който преживява труден момент. Ние го подкрепяме, но бъдещето му зависи само от него самия. Той трябва да започне да постига добри резултати или да реши, че се отказва от битката.”

Що се отнася до Аривабене, шефът на тима изобщо не спомена Райконен в изказването си за официалния пресрелийз на тима и добави това: „Още веднъж се убедихме, че Себастиан е най-важното и ценно нещо, с което се сдобихме тази година. Той работи с отбор, който е напълно отдаден на целта си и вече се превърна във втората сила в световния шампионат.”

След Австрия Райконен има 72 точки, а Фетел 120. Финландецът е спечелил 60% от точките, заработени от Себастиан.

Но двамата очевидни кандидати за мястото на Райконен най-вероятно няма да са на пазара за следващия сезон: Валтери Ботас и Дениъл Рикардо. Освен това, евентуалното идване на Рикардо в Маранело може да притесни Фетел, въпреки че причините за слабото представяне на Себ в Red Bull миналата година са вече ясни и германецът демонстрира отлична форма в Скудерията. А самият Рикардо в момента се бори с трудностите в Red Bull и не е на върха на възможностите си.

Развитието на кариерата на Ботас се контролира от Тото Волф. Но в скоро време не се очертава свободно място в Mercedes, след като Нико Розберг и Люис Хамилтън преподписаха, а Валтери иска да кара кола, с която да печели състезания. Williams е клиент на Mercedes и затова винаги ще е една стъпка назад от заводския тим на германската компания.

Предишните шефове на Ferrari Стефано Доменикали и Ди Монтедземоло обсъждаха наемането на Нико Хюлкенберг, който да замени Фелипе Маса и за кратко това можеше да се случи, но не стана. Освен това, ръстът и теглото на германеца не са в негова полза във време, в което техническите правила сериозно облагодетелстват по-леките и дребни пилоти.

Но този опит не ангажира с нищо новите босове на Скудерията, те подхождат към ситуацията от нова гледна точка.

В момента Хюлкенберг е във фокуса на вниманието на медиите и феновете заради победата му в Льо Ман, а в Астрия той направи силно състезание, в което се бори с колите на Williams и по-точно с Ботас, което също е важно. Съвсем доскоро Нико беше смятан за добър пилот, който обаче има качества да подкрепя по-силен и по-бърз свой съотборник. Сега обаче Хюлкенберг може да използва момента, за да освежи имиджа си.

Ако във Ferrari вярват, че Ботас или Рикардо може да са на пазара в края на 2016 година, то шансът може да се усмихне на Нико и той да получи една година в тима, за да се докаже. Той няма какво да губи – ако нещата не се получат, то германецът може да бъде пратен при Джийн Хаас за 2016, тъй като тимът на американеца определено ще е „Б отборът” на Ferrari. Ако обаче нещата се получат, то в Маранело няма да се наложи да се търси втори пилот, който да работи с Фетел.

Другите възможности на Хюлкенберг са да остане във Force India, но ако заплахата „клиентски болиди” се реализира, то времената за малките отбори ще станат още по-трудни. Или пък Нико може да рискува догодина с Хаас, тъй като американците търсят пилот с опит като него и да почне от нулата. Но това решение ще е много рисковано и може никога да не попадне в сметките на Ferrari, въпреки че ще е близо до италианския тим.

Със сигурност, Хюлкенберг за една година във Ferrari ще е тема, която ще се приеме добре от феновете и ще повиши интереса към италианците. А подобен ход има смисъл, както за Нико, така и за тима.

0 коментара

Твоят коментар:

Close Обратно към статията