Фетел срещу Райконен в работата с гумите

Един от основните акценти в първите четири състезания този сезон във Формула 1 е представянето на пилотите на Ferrari

Sportinglife
Sportinglife 13:35 ч., 23 Апр 2015
0
430
Getty Images

Един от основните акценти в първите четири състезания този сезон във Формула 1 е представянето на пилотите на Ferrari Себастиан Фетел и Кими Райконен.

С оглед на високото ниво на двамата, разликата в представянето им идва основно от работата с колата, а не заради уменията им зад волана.

Ferrari реализира страхотен прогрес в сравнение с миналата година и сега Фетел и Райконен имат реален шанс да гонят лидерите от Mercedes.

С новия болид на Скудерията – SF15-T двамата се справят доста по-добре в сравнение с колите, с които караха миналата година – Red Bull RB10 и Ferrari F14T.

Разликата е особено ясно видима при Райконен, тъй като неговият болид от 2014 беше доста по-слаб от този, с който разполагаше Фетел. Но и двамата демонстрираха, че не могат да се приспособят към трудните за тях коли. А Дениъл Рикардо и Фернандо Алонсо го направиха.

Сега положението е много по-добро и за двамата.

Концепцията на Джеймс Алисън е, че SF15-T трябва да осигурява много по-постоянно и прогресивно притискане, а не аеродинамиката да работи много по-сериозно, но в тесен прозорец.

През миналата година разликата в представянето на Райконен спрямо това на Алонсо беше много сериозна – без значение дали шасито му първо работеше с твърди, а след това със средно твърди гуми или пък гумите се сменяха от меки на супер меки.

Най-добрите пилоти се отличават с това, че успяват да се адаптират и към автомобили, които са им „неудобни”.

Фернандо Алонсо е всепризнат майстор в тази област. А проблемите на Фетел и Райконен се отразиха зле на репутацията им.

Ако приемем, че новият болид на Скудерията допада и на двамата, сравнението между представянето им от началото на сезона е повече от интересно.

Досега Себ се показа като по-бързият и агресивен пилот в квалификациите, а Кими има повече шансове в състезателно темпо – нещо, което той демонстрира отлично в Бахрейн. Финландецът успя да съхрани за по-дълго гумите си и това се отрази добре на скоростта му.

Силната страна на Кими в състезателно темпо е и неговата слабост в квалификациите и тя се крие в стила му на пилотиране.

Райконен натоварва и „натиска” колата много по-малко в сравнение с Фетел.

Това означава, че в гумите отива по-малко енергия – за състезанието това означава съхранение на гумите, но в една квалификационна обиколка носи негативи – в първата си обиколка след бокса Кими обикновено не успява да загрее достатъчно добре гумите и това дава отражение в бързия му квалификационен тур.

Естествено, това е твърде опростено обяснение, но е важно да разберем какво се случва по принцип с колата му.

Най-общо казано, за да имат по-дълъг живот гумите, температурата на повърхностния им слой и слоевете под него трябва да бъдат в равновесие – Кими постига това в дълга серия от обиколки, а Фетел не успява.

Ако се получи разлика, то в единия случай гумите дават страхотно сцепление за къс период от време, а в другия не успяват да достигнат оптималната си работна температура и това се отразява на скоростта и сцеплението.

Тук е и една от най-важните характеристики на SF15-T – творението на Алисън има нужда от малко повече време, за да натовари гумите така, че те да постигнат оптимална работна температура.

Затова и е трудно да се извади на бял свят най-доброто, на което е способна колата в една бърза квалификационна обиколка. Но когато тази температура е постигната, гумите работят добре, при това за по-голям пробег и дават по-добра скорост.

Стилът на пилотиране на Фетел е свързан с това, че той натоварва повече гумите – както с педала на газта, така и с работата си с волана.

При Кими е обратното и в началото на квалификационните обиколки на Райконен в Шанхай и Бахрейн се видя, че той трябва твърде често да контрира с волана, за да държи добра траектория.

Фетел успява да загрее по-добре гумите за началото на бързата си обиколка и това обяснява по-доброто му представяне от началото на сезона.

Но в Бахрейн основното предизвикателство пред пилотите в състезанието беше да запазят за колкото се може по-дълго време живота в по-бързите меки гуми.

В този случай Райконен определено се справи по-добре, толкова добре, че в края на първата си серия обиколки той вече се оплакваше по радиото, че движещия се пред него Фетел го задържа и той губи време зад него.

Сега остава да разберем как ще се справят SF15-T, Фетел и Райконен в предстоящите европейски стартове, където работата с гумите отново ще е решаващ фактор.

Но в Бахрейн Кими можеше само да съжалява, че не беше на първа редица, защото в този случай щеше да има реален шанс да спечели срещу Люис Хамилтън в битката за победата.

0 коментара

Твоят коментар:

Close Обратно към статията